0

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות הציבור לזכויות רפואיות, ולכן יותר ויותר ישראלים דורשים את המגיע להם על פי חוק, וזה כמובן מבורך. בביטוח לאומי, מן הסתם, כנראה פחות מרוצים מהעומס המתגבר על סניפיהם בשל אותה עלייה בכמות הבקשות לקצבת נכות.

עם העלייה החדה במספר מבקשי קצבת נכות, צצים לצערנו גם יותר סיפורים שנויים במחלוקת על הוועדה הרפואית של המוסד. ישנם, לדוגמה, אנשים שעברו בהצלחה פגישה בוועדה הרפואית, אבל לאחר מכן גילו שהם זומנו שוב לוועדה. לרוב, דבר כזה מעורר באותם אנשים חרדה גדולה – חרדה שייקחו מהם את מה שכבר ניתן להם. האם חששות אלה מבוססים? למה הגיע הזימון הנוסף להופיע מול הוועדה בעצם?

“החשש מזימון נוסף לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי הוא מובן,” אמרו לנו מומחים מטעם חברת ‘זכותי’, המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. “ההתייצבות אל מול הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי היא סיטואציה לא נעימה מלכתחילה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בצורך לעשות את זה כמה פעמים. כאשר אדם נדרש לעבור את ההליך המורכב הזה שוב, אחרי שכבר חשב שסיים עם זה, חששו הטבעי הוא שיינטלו ממנו הזכויות שניתנו לו בהתכנסות הוועדה הקודמת. עם זאת, במקרים רבים הסיבה לזימון הנוסף היא לא לשם כך.”

גבר על כיסא גלגלים (מקור Shutterstock)

ועדה מותאמת אישית

הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לבחינת נכותו של מבוטח מתכנסת זמן מסוים לאחר שהגיש אותו מבוטח תביעה לקצבת נכות כללית. בטופס התביעה, כמובן, מתבקש התובע לציין את כלל לקויותיו ובעייותיו הרפואיות, ואת האופן בו הן מגבילות אותו בהתנהלות היום-יומית שלו. הרכב הוועדה הרפואית העתידה לעמוד מול דורש הקצבה עשוי להשתנות בין מקרה למקרה, בהתאם ללקויותיו המוצהרות של התובע. ככלל, הוועדה תמיד מורכבת מרופא מומחה בתחום רפואי מסוים או מספר מומחים בתחומים שונים (וכן תכלול מזכיר, שתפקידו ליידע את המבוטח על זכויותיו ולתעד את פרוטוקול הוועדה).

“הרכב הוועדה אמנם עשוי להיות מותאם לליקויים הפיזיים והנפשיים של התובע, אך לא ניתן לצפות במאה אחוז את מה שעתיד להתרחש בחדר הוועדה,” ציינו המומחים. “במהלך דיוני הוועדה, לעיתים מתגלה כי יש צורך בבדיקות מסוימות נוספות על מנת לקבוע את זכאותו של התובע, בדיקות שהרופאים החברים בוועדה אינם בעלי הכישורים הנדרשים כדי להסיק מהן למה אמור להיות זכאי דורש הקצבה.” משמעות הדבר היא שהוועדה תצטרך להתכנס שוב, בהרכב אחר, עם רופא שיהיה בקיא יותר בתחום המדובר.

אדם נכה עומד עם מכרה על גבעה (מקור: Shutterstock)

טרטור או פיזור חכם?

יש לשים לב כי הוועדה הבאה גם לא בהכרח תהיה האחרונה. במקרים בהם לתובע יש שלל ליקויים השייכים לתחומים רפואיים שונים ונטולי חפיפה ביניהם, ייתכן ואדם יזומן פעמים נוספות. בכל ועדה, עשויים לקחת חלק רופאים מתחומים שונים, וזה כדי לבחון אספקטים שונים של הלקויות הפיזיות והנפשיות של מבקש קצבת הנכות.

“העובדה שבדיקת הוועדה הרפואית עשויה להתחלק למספר התכנסויות בזמנים שונים עשויה להיות מצד אחד מעייפת ו’מטרטרת’, אבל יש לה גם יתרון משמעותי: ככל שאדם מציין יותר לקויות, ובספקטרום רחב יותר, בחינת כל הלקויות במפגש אחד עשויה להיות גם היא מתישה נפשית לדורש הקצבה,” ציינו המומחים. “חלוקת הוועדה למספר התכנסויות יכולה להקל עליו ולאפשר לו מרווח נשימה כדי לצבור עוד קצת כוחות נפשיים לקראת ההתכנסות הבאה. מה לעשות, לעמוד מול הוועדה הרפואית זה תהליך מורכב, גם בפן הנפשי.”

אדם נכה בדרכו אל הוועדה הרפואית (מקור: Shutterstock)

יש לזכור כי קביעת נכות עשויה להיות זמנית או צמיתה, וגם זו סיבה לכך שהוועדה לבחינת נכותו של אדם ספציפי עשויה להתכנס מספר פעמים. אם הנכות נקבעה לתקופה קצובה, לקראת תום התקופה אמור הנכה להיות מזומן לבחינה מחודשת של מצבו הבריאותי בוועדה הרפואית. לוועדה הוא יגיע עם חומר רפואי עדכני בכדי להצהיר על מצבו הנוכחי.

ניסיון של שנים

“זה מובן לחלוטין שאנשים אינם ששים להתייצב אל מול הוועדה הרפואית. התייצבות זו מקנה, לתובעי קצבת נכות רבים, תחושה שהם ‘נבחנים’ ושלא מאמינים להם,” סיכמו המומחים מטעם ‘זכותי’. “לא אחת, תובעים גם מתקשים מאוד לקבל את קצבת הנכות אותה הם דורשים, או להמשיך ולקבל את הזכויות אותן קיבלו למשך תקופה מסוימת. בשביל זה אנחנו כאן. ‘זכותי היא חברה בעלת שנים של ניסיון בסיוע לישראלים במיצוי זכויותיהם הרפואיות אל מול המדינה וחברות הביטוח.”

קרדיט תמונה Shutterstock


Like it? Share with your friends!

0
שיווקי תוכן